Een school waar we zorg dragen voor elkaar

ELKE LEERKRACHT ZORGLEERKRACHT

We vertrekken vanuit de visie dat elke leerkracht ook zorgleerkracht is. Zorg verlenen aan onze leerlingen doen we allemaal samen. Zeker de klasbegeleider hoort het vaste aanspreekpunt te zijn, zowel voor het kind, als voor de ouders, leersteuncentrul, de zoco, de directie en andere betrokkenen.

We geven als klasbegeleider de zorg niet uit handen, maar houden deze dichtbij ons. Als vaste klasbegeleider begeleiden we onze leerlingen doorheen hun ontwikkeling, vanuit een eerstelijnsrol.

Als ervaringsgerichte begeleiders kijken we door de ogen van onze leerlingen: hoe brengen we déze leerling tot verdere ontwikkeling? Wat heeft déze leerling nodig om zoveel mogelijk leerwinst te boeken? We volgen dan ook de effecten van onze ingrepen nauwgezet op en sturen bij waar nodig. We zijn nabij en werken vanuit een vertrouwensband.

 

TOTALE ONTWIKKELING

Vanuit onze schoolvisie hebben we bewust oog voor de totale ontwikkeling van elk kind:

handen, hart, hoofd.

 

- HOOFD: wij zijn een school, lesgeven is onze grootste passie. Kwaliteitsvol onderwijs aanbieden, aan al onze leerlingen, met hun talenten, gaven en beperkingen, en kinderen in ontwikkeling brengen is onze kerntaak.

Kwaliteit wordt afgetoetst a.d.h.v.  grondige observatie en evaluatie. We hanteren gestandaardiseerde testen: de decretaal verplichte toetsen, maar we nemen bijv. ook LVS-toetsen (op individueel niveau) en AVI-testen af. De resultaten uit gestandaardiseerde toetsen worden gezien als leidraad (ze ondersteunen ons bij het vormgeven van ons onderwijs), niet als norm.

We zorgen voor hulpmiddelen en aangepaste doelen wanneer deze een meerwaarde en noodzaak zijn voor de ontwikkeling van het kind.

 

- HART: we hebben oog voor het welbevinden en de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen. Door de barrière tussen begeleider en leerlingen klein te maken en op een persoonlijke manier om te gaan met onze leerlingen, fungeren we voor hen als aanspreekpunt.

We staan waarachtig voor de klas en laten de leerlingen ook deel uitmaken van ons leven.

 

Zorg is essentieel, maar zorg mag niet krampachtig een norm nastreven. Als we ervan uitgaan dat geen enkel kind gelijk is, waarom willen we alle kinderen dan op eenzelfde moment dezelfde doelstellingen laten behalen? We werken op maat en volgen het tempo van het kind. Waar nodig remmen we af, of versnellen we. We aanvaarden dat kinderen mogen verschillen, dus aanvaarden we ook dat zowel het leertraject, als het begin- en eindpunt mogen verschillen.

 

Er wordt stilgestaan bij de intrapersoonlijke en interpersoonlijke ontwikkeling. Binnen onze kringwerking leren we met respect luisteren naar het verhaal van de ander. In ons groeiboek leggen we onze persoonlijke verwerking vast van wat we leren. We gaan actief op zoek naar onze talenten.

 

 - HAND: Een ontwikkeling in balans vereist naast het denken en het voelen, ook het ‘doen’. We laten onze leerlingen praktisch aan de slag gaan om te ervaren, beleven,… We hechten veel waarde aan een talentgerichte ontwikkeling van onze leerlingen.

 

We focussen op deze drie domeinen van de ontwikkeling en nemen dan ook meer dan enkel het cognitieve mee wanneer we aan oriëntering in de derde graad werken.  Wat brengt de leerling in een flow? Waar haalt die leerling energie uit? Welke toekomstdromen heeft de leerling? Dit zijn vragen die we samen met de leerlingen uitspitten.

Naast de sociaal-emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling, wordt ook de lichamelijke ontwikkeling opgevolgd. Hiervoor werken wij nauw samen met het CLB. Ook wanneer wij ons zorgen maken over de ontwikkeling van andere domeinen, betrekken we hierbij het CLB (GO! CLB Deinze-Eeklo).

 

ZELF AAN HET STUUR

Door het werken in graadsklassen zijn zelfsturing en zelfstandigheid belangrijke pijlers. Er is ruimte voor keuze en stimulatie om nieuwe dingen te ontdekken en grenzen te verleggen. Het voorbeeld geven en gedrag aanleren als begeleider is hierin essentieel.

 

INCLUSIEF

Inclusief onderwijs is een recht. We streven ernaar voor al onze leerlingen het goede te doen. Samen met verschillende partners gaan we op zoek naar de juiste aanpak en doelen voor leerlingen met specifieke zorgnoden.

We vertrekken vanuit een geloof in gelijkwaardigheid en het bieden van kansen. We zijn mild voor onszelf, en weten dat dit een proces is waarin we moeten groeien, samen met leerlingen en ouders, met vallen en opstaan, waarbij het proces ook voor de leerling belangrijker is dan het product.

 

MENTALE VEILIGHEID

Kinderen in ontwikkeling moeten zich veilig en geborgen voelen. Ze moeten vertrouwen hebben en ervaren dat het veilig is om vragen te stellen, om zich te tonen en moeten zich gewaardeerd voelen als ze met ideeën, vragen, fouten of zorgen komen.

Structuur en duidelijke afspraken zijn belangrijk. Een veilige speelomgeving, met ruimte voor het uitbouwen van vriendschappen is essentieel. Wanneer de veiligheid van de kinderen in het gedrang komt, treden we als team kordaat op.

 

OUDERBETROKKENHEID

Ouders zijn cruciale partners voor goed onderwijs. We houden ouders op de hoogte van het schoolse en emotionele functioneren van hun kind(eren) en zijn bereid om hen te woord te staan wanneer ze vragen hebben.

We doen graag beroep op (groot)ouders om onze school mee vorm te geven, door hen praktisch in te schakelen, maar ook door beroep te doen op hun talenten en expertise. Zo halen we het leven binnen op school. We trachten onze werking laagdrempelig te houden, zodat kwetsbare ouders ook makkelijk hun weg naar school vinden.

 

TEAMZORG

Elk personeelslid is een evenwaardig teamlid. Als team gaan we met elkaar in gesprek. We zijn samen sterker dan het individu en vullen elkaar aan.

We gaan op zoek naar elkaars sterktes en groeikansen. We streven naar een invulling van de job waarbij we die sterktes uitspelen en geven de kans aande teamleden om zich verder te ontwikkelen binnen hun groeikansen.

Nu en dan nemen we de tijd om elkaar op informele wijze te ontmoeten. Ook GO!-associatie Tielt zet hierop in.

 

Vanuit zelfsturende teams worden de noden van het team gecapteerd. De teamleden beslissen zelf waar de prioriteiten liggen en waaraan ze werken.

 

Iedereen heeft het recht op vrije tijd en ontspanning. Afspraken rond deconnectie werden in het schoolreglement opgenomen. Uitgeruste en energieke leerkrachten zijn betere leerkrachten!

 

GOK - SES

Het doel van gelijke onderwijskansen is verschillen in leerresultaten van leerlingen die

verklaard worden door achtergrondkenmerken van die leerlingen weg te werken. Extra

omkadering wordt doelgericht ingezet om voor elke lerende een passende begeleiding te bieden

met het oog op gelijke onderwijskansen. We evalueren de GOK-werking cyclisch, systematisch

en betrouwbaar vanuit de resultaten en effecten bij de lerenden. Van Nederlands maken we een speerpunt.

 

Met kleine ingrepen proberen we drempels weg te werken. We stellen ons menselijk en begripvol op.